Samochód hałasuje podczas skręcania? (9 przyczyn i jak to naprawić)

Udostępnij

Większość kierowców jest przyzwyczajona do tego, że ich pojazdy skręcają bezgłośnie. Tak właśnie powinno być, a jeśli Twój pojazd zaczyna wydawać odgłosy podczas skręcania, jest to oznaka głębszego problemu, który należy zbadać.

Im dłużej nie zajmiesz się problemem, tym bardziej będzie się on pogłębiał. Dobra wiadomość jest taka, że problem można zdiagnozować samodzielnie, jeśli wie się, czego się szuka. Czasami naprawa może być tak prosta, jak dodanie płynu wspomagania układu kierowniczego!

Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych powodów, dla których Twój samochód może wydawać nietypowe odgłosy podczas skręcania!

Najczęstszą przyczyną odgłosów podczas skręcania jest uszkodzenie sprężyny śrubowej, amortyzatorów lub sprężyn. Przyczyną może być także uszkodzona przekładnia kierownicza, końcówki drążków kierowniczych lub zużyte przeguby kulowe. Jeśli podczas skręcania słychać warczenie, może to oznaczać uszkodzone łożysko koła.

Są to najczęstsze przyczyny, ale nie wszystkie; wkrótce przedstawimy bardziej szczegółową listę dziewięciu najczęstszych powodów, dla których kierownica wydaje odgłosy podczas skręcania - z dodatkową wskazówką na końcu! Najpierw jednak przyjrzyjmy się podstawowemu podziałowi mechanicznemu, aby lepiej zrozumieć to zagadnienie.

Spistreści pokaż Podstawowy podział mechaniczny Odgłosy pracy kierownicy podczas skręcania Przyczyny 1. Uszkodzona zębatka i wałek kierowniczy 2. Zużyte amortyzatory 3. Zużyte łożysko lub osłona kolumny kierowniczej 4. Poluzowane lub uszkodzone końcówki drążków kierowniczych/podstawki 5. Zużyte przeguby kulowe 6. Zużyte tuleje wahaczy 7. Niski lub stary płyn wspomagania układu kierowniczego 8. Uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego 9. Złe łożysko koła Wskazówka dodatkowa - sprawdź to, co oczywiste Podsumowanie

Podstawowy podział mechaniczny

Kierownica jest pierwszym etapem długiego szeregu elementów, które współpracują ze sobą w celu obracania oponami. Kierownica jest przymocowana do kolumny kierownicy, która łączy się z zębatką.

Podczas skręcania kierownicą kolumna kierownicy obraca się, co powoduje przesuwanie zębatki w jedną lub drugą stronę. Z każdej strony zębatki znajduje się końcówka drążka kierowniczego, która łączy się z piastą pojazdu.

Każdy z tych elementów jest wyposażony w gumowe tuleje w miejscu styku dwóch elementów, aby zapobiec kontaktowi metal-metal, który może spowodować zużycie części. W miarę zużywania się tych tulejek można zauważyć nadmierny ruch w układzie i usłyszeć odgłosy przesuwania się elementów.

Należy jednak pamiętać, że podczas skręcania kierownicą podczas jazdy na pojazd działa duża siła. Siła ta może powodować przemieszczanie się różnego rodzaju elementów w pojeździe, z których najbardziej powszechne są elementy zawieszenia.

Teraz, gdy masz już podstawowe pojęcie o tym, jak powinien działać ten układ, czas zacząć analizować najczęstsze przyczyny awarii!

Kierownica wydaje odgłosy podczas skręcania Przyczyny

1. Uszkodzona zębatka kierownicza

Największym elementem układu kierowniczego jest zębatka. Znajduje się w nim mnóstwo różnych ruchomych części i nierzadko dochodzi do ich zużycia i konieczności wymiany. Jeśli zębatka jest zużyta, prawdopodobnie usłyszysz głośne uderzenia po wykonaniu skrętu.

Ponadto, jeśli problem jest wystarczająco poważny, prawdopodobnie poczujesz go w kolumnie kierownicy. W przypadku mniej poważnych problemów można usłyszeć jedynie lekkie kliknięcie dochodzące od spodu pojazdu podczas skręcania.

Naprawa drążka kierowniczego jest dość kosztowna, dlatego najlepiej najpierw sprawdzić inne elementy.

2. Zużyte amortyzatory

To, że są to elementy zawieszenia, nie oznacza, że nie mogą być przyczyną odgłosów podczas skręcania kierownicą.

Po pierwsze, ich mocowanie może być luźne lub zużyte. W takim przypadku podczas skręcania będzie słychać, jak się ślizgają. Po drugie, pokonując zakręty i skręcając kierownicą, korzystasz z zawieszenia. W związku z tym, jeśli istnieje jakiś problem, można go usłyszeć podczas skręcania kierownicą.

Bardzo często zdarza się również, że sprężyny śrubowe są uszkodzone wokół amortyzatorów, co powoduje nieprzyjemny hałas. Może on również pochodzić z łożysk górnego mocowania w górnej części amortyzatora.

3. Zużyte łożysko lub osłona kolumny kierowniczej

Jeśli słyszysz piszczący odgłos i wydaje się on pochodzić z samego koła kierownicy, może to być zużyte łożysko kolumny kierownicy. Możesz również zauważyć nadmierny luz na kierownicy, ale nie zawsze jest on obecny, jeśli masz zużyte łożysko kolumny kierownicy.

Często można temu zaradzić, spryskując łożysko środkiem smarnym. Luz może również pochodzić z bagażnika, ponieważ woda z zewnątrz dostaje się do kabiny z kolumny kierownicy.

4. Poluzowane lub uszkodzone końcówki drążków kierowniczych/końcówki drążków kierowniczych

Mechanizm zębatkowy łączy się z oponami za pomocą końcówek drążków kierowniczych, a te mają gumowe osłony, które mogą się zużywać i pękać. W takim przypadku można usłyszeć, jak drążek kierowniczy odbija się od piasty, ponieważ metal uderza o nią. W takim przypadku należy jak najszybciej wymienić końcówkę drążka kierowniczego, ponieważ może to spowodować dodatkowe uszkodzenia.

5. Zużyte przeguby kulowe

Przeguby kulowe działają poprzez obracanie się, gdy w układzie zawieszenia lub kierowniczym występuje ruch. Dwa najczęstsze miejsca, w których można znaleźć przeguby kulowe, to końcówki drążków kierowniczych i wahacze. Jeśli te przeguby kulowe zużywają się, mogą zacząć się nadmiernie poruszać lub utknąć w jednym położeniu. Każdy z tych problemów prowadzi do nadmiernych hałasów podczas skręcania kół.

6. Zużyte tuleje wahaczy

Wahacz jest częścią układu zawieszenia, ale to nie powstrzyma go od wydawania dźwięków, jeśli niektóre z tulei są zużyte. Ponieważ wahacze przesuwają się wewnątrz obudowy podczas skręcania, usłyszysz głośne uderzenia, gdy porusza się wokół. Jeśli problem jest wystarczająco poważny, poczujesz, że cały pojazd się przesuwa, ponieważ masa wahaczy uderza w bok obudowy.

7. Niski lub stary płyn wspomagania układu kierowniczego

Jednym z najprostszych do rozwiązania problemów powodujących hałas podczas kierowania jest pompa wspomagania układu kierowniczego bez wystarczającej ilości płynu. Choć jest to układ zamknięty, co oznacza, że nie powinien przeciekać, jeśli jest nieszczelny, jedną z pierwszych oznak będzie hałas podczas skręcania.

Zanim jednak dodasz płynu i uznasz, że wszystko jest w porządku, musisz znaleźć i naprawić nieszczelność.

8. Uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego

Pompy wspomagania układu kierowniczego ułatwiają skręcanie kierownicą podczas jazdy, ale mogą być dość hałaśliwe, gdy zaczynają szwankować. Jeśli podczas skręcania słychać odgłosy dochodzące z górnej części wnęki silnika, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pochodzą one z pompy wspomagania układu kierowniczego.

9. Złe łożysko koła

Bardzo zużyte łożysko kołaJeśli

podczas jazdy z większą prędkością i skręcania kierownicą słychać warkot, może to być spowodowane uszkodzonym łoży

skiem.

Obracając samochodem, wywierasz nacisk na zewnętrzne łożysko koła, które staje się głośniejsze pod wpływem nacisku. Dowiedz się więcej tutaj: Objawy związane z łożyskiem koła.

Wskazówka dodatkowa - Sprawdź to, co oczywiste

Zanim zabierzesz swój samochód do mechanika, zrób sobie przysługę - sprawdź pod siedzeniami i w całej kabinie, czy coś nie przesuwa się podczas jazdy.

Jako doświadczony mechanik nie jestem w stanie powiedzieć, ile razy widziałem, jak samochód zgłaszał się z powodu tajemniczego hałasu, a odkrywano w nim pustą butelkę po wodzie lub inny przedmiot, który obijał się wokół, powodując hałas.

Może się to wydawać oczywiste, ale kiedy zaczynasz się martwić potencjalnym problemem, często pomijasz najbardziej prawdopodobną przyczynę.

Podsumowanie

Chociaż istnieje wiele problemów, które mogą powodować hałasowanie kierownicy podczas skręcania, należy je jak najszybciej sprawdzić i naprawić. Im dłużej zwlekasz z rozwiązaniem problemu, tym gorzej.

Pamiętaj, że tuleje i osłony mają za zadanie chronić droższe elementy znajdujące się w ich pobliżu. Gdy się zużyją, nie spełniają swojego zadania, co w krótkim czasie może doprowadzić do bardziej kosztownych uszkodzeń.