W Indiach dostępnych jest wiele różnych paliw, które gwarantują lepszy przebieg i długotrwałą wydajność samochodu. Kilka firm naftowych, takich jak BPCL, IOCL, IBP i HPCL sprzedaje te paliwa, które zapewniają dodatkową moc dla pojazdów. W przeszłości paliwa zawierały głównie duże ilości substancji chemicznych, takich jak ołów i siarka. Tam, gdzie benzyna była sklasyfikowana jako ołowiowa i bezołowiowa, olej napędowy był oznaczony dodatkiem pewnej ilości siarki. Dodatek tych substancji powodował jednak większą emisję dwutlenku węgla (CO2) z pojazdu, dlatego zgodnie z normami rządowymi ilość chemikaliów została w znacznym stopniu zredukowana. Benzyna była sprzedawana tylko w formie bezołowiowej, podczas gdy ilość siarki w oleju napędowym została zredukowana z 10000 ppm do zaledwie 350 ppm. W ostatnich czasach liczba oktanowa lub ocena oktanowa paliwa decyduje o tym, czy jest ono przyjazne dla środowiska i wydajne dla pracy silnika.
Ogólnie rzecz biorąc, liczba oktanowa jest standardową miarą, która określa efektywność i wydajność paliwa silnikowego. Jest ona wprost proporcjonalna do stopnia sprężania silnika, co oznacza, że im wyższa jest liczba oktanowa, tym większa jest kompresja paliwa przed jego zapaleniem. Zazwyczaj wyższa liczba oktanowa jest używana w silnikach benzynowych, które mają wysoką wydajność, podczas gdy niska liczba oktanowa jest używana w młynach diesla. Dzieje się tak dlatego, że młyn diesla spręża powietrze, a nie paliwo, a następnie wtryskuje paliwo do podgrzanego powietrza. Zauważa się, że w Indiach różne rodzaje paliw mają odrębne oceny oktanowe, które są:
Gatunki paliw i liczby oktanowe w Indiach
- 87 oktanów dla zwykłego paliwa 87 oktanów + dodatki dla HP Power 91 oktanów dla BPCL Speed 97 oktanów dla BPCL Speed 97 91 oktanów dla IOC XtraPremium
Jednakże, zgodnie z nowymi normami regulacyjnymi, główne stacje paliw w całym kraju sprzedają paliwo z minimum 91 oktanów. Normy emisji spalin Bharat Stage (BS) zatwierdzone przez rząd indyjski określają i regulują emisję szkodliwych zanieczyszczeń powietrza przez pojazdy. Standardy te oparte są na normach europejskich i zostały wprowadzone w kraju jako obowiązkowe w roku 2000. W obecnym scenariuszu, BS-III normy są egzekwowane na wszystkich pojazdach, które są produkowane w kraju. Normy te stopniowo pomogły w zmniejszeniu poziomu zanieczyszczeń w środowisku, a z drugiej strony spowodowały wzrost cen samochodów oraz kosztów paliwa.
Klasy paliwa i oceny oktanowe w Indiach w dużej mierze pomogły w uświadomieniu ludziom zagrożeń powodowanych przez ich pojazdy. Liczba oktanów jest ważna, ponieważ określa jakość paliwa, jego czystość, nośność cieplną i wydajność. Z drugiej strony, klasa paliwa określa i kontroluje emisję szkodliwych substancji ze spalin pojazdu. Właściwe organy stale pracują nad nowymi dodatkami, które w sposób ekonomiczny pozwolą na dalszą optymalizację pracy silnika. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim wykorzystywana jest technologia, dzień, w którym rodzaje paliwa będą bardziej przyjazne dla środowiska i łatwo dostępne, nie jest odległy.