Jak usunąć ryski z lakieru samochodowego?

Udostępnij

Jeżeli często myjemy swój samochód, ale nie jesteśmy zadowoleni z rezultatów, w wybranych miejscach karoseria, felgi czy też szyby, są ciągle chropowate, najlepszą opcją będzie glinka do lakieru. To sprawdzony środek na osiągnięcie zamierzonego celu, którym będzie wręcz idealnie gładka powierzchnia lakieru. 

Glinkowanie lakieru jest idealnym sposobem, żeby móc pozbyć się wielu typów zanieczyszczeń, w tym między innymi pozostałości kurzu lakierniczego, smoły, asfaltu, albo pyłków. Następną czynnością, do której ma zastosowanie proces glinkowania, będzie właściwe przygotowanie karoserii do etapu woskowania, jak i polerowania lakieru. Dzięki temu, w skuteczny sposób możemy się pozbyć zanieczyszczeń z własnego auta. Jak więc dokonać wyboru glinki i jak wykonać glinkowanie powłoki lakierniczej? Tego będzie się można dowiedzieć z poniższego artykułu. Podpowiemy również, na co zwracać uwagę podczas glinkowania i na jakich elementach samochodu, można taki proces przeprowadzić, a na których będzie on niewskazany. Glinki do lakieru znajdziesz w ofercie sklepu Motogo na https://sklep.motogo.pl/

Usuwanie rys z lakieru samochodowego

Glinka do powłoki lakierniczej, czyli surowiec, który używany jest do glinkowania, swoją budową i strukturą przypomina nieco plastelinę. Wbrew swojej nazwie, lakiernicza glinka nie ma nic a nic wspólnego z gliną. Tak naprawdę lakiernicza glinka, to mieszanka lekko ściernych cząsteczek, jak u plastycznej masy, które stosowane są również w polerskich pastach. Jednakże w przeciwieństwie do nich, glinki nie są aż tak agresywne, a poza tym są bezpieczniejsze w użytkowaniu. Stosuje się je więc celem mechanicznego usunięcia zanieczyszczeń, które znalazły się na powłoce lakierniczej. Ich działanie, może zostać porównane do używania delikatnego ściernego papieru w połączeniu z powierzchnią kleistą. 

Z twardością glinki, powiązany będzie jej najważniejszy parametr - agresywność - przekłada się ona bezpośrednio na intensywność wykonywanego czyszczenia, jak i na jej wpływ na karoserię. Z uwagi na twardość, wyróżnić można 3 najważniejsze typy glinek: 

  • glinka miękka - jest bardzo miękka i delikatna dla lakieru, jej zastosowanie związane jest z niewielkim ryzykiem zarysowań na lakierze. Na takie rozwiązanie, powinniśmy się zdecydować, jeżeli nasz samochód nie wymaga zastosowania mocnych środków, 
  • glinka pośrednia - to kompromis pomiędzy miękką a twardą odmianą,
  • glinka twarda - jest znacznie bardziej agresywna dla samochodowego lakieru, dlatego też ta opcja zalecana jest w wypadku, jeżeli do czynienia mamy z dużymi zabrudzeniami, które wymagają zdecydowanych działań. 

glinka do lakieru samochodu

Glinka do lakieru: skuteczny sposób na pozbycie się rys 

Przyszedł czas na przejście do glinkowania, do którego rzecz jasna, potrzebować będziemy glinki. W tym przypadku trzeba zauważyć, iż glinka musi być przechowywana w pomieszczeniach, w których panuje pokojowa temperatura. Jeżeli przed zaczęciem prac, będzie mieć zbyt wysoką albo zbyt niską temperaturę, starci przypisywane jej właściwości. 

Glinka winna się odznaczać właściwym polsizgien. Dlatego też, trzeba użyć czegoś w rodzaju lubrykanty. Może to być przykładowo woda zmieszana z szamponem samochodowym, a najlepsze rozwiązanie to przeznaczony do glinkowania specjalny lubrykant. 

Następna istotna kwestia, to pościąganie z dłoni wszelkich bransoletek, zegarków, pierścionków, obrączek, jak i innych typów biżuterii. Możemy nimi przez nieuwagę doprowadzić do powstania zarysowań na powierzchni lakieru. 

Prowadzenie prac z użyciem glinki, trzeba zacząć od odcięcia jej kawałka z całego bloku. Później tenże kawałek trzeba dobrze ugniatać w rękach. Ciepło naszych dłoni, sprawi po czasie, iż glinka będzie miękka oraz elastyczna. Należy uformować z niej placek, który będzie mieć średnicę ok. 5 centymetrów. 

Kolejna czynność, to dokładne zwilżenie karoserii przy pomocy wyżej wymienionego płynu, żeby móc przystąpić do właściwej pracy z glinką - dodamy w ten sposób poślizgu glince. Następnie trzeba czyścić wybrany przez nas fragment lakieru, wykonując przy tym delikatne ruchy, bez nadmiernego nacisku. Miejmy na uwadze, aby za każdym razem wykonywać łatwe ruchy poziome albo pionowe - nigdy nie należy wykonywać okrężnych ruchów. Dzięki czemu, możemy uniknąć ryzyka powstawania ewentualnych rys. Glinka nie może pozostać sucha - musi za każdym razem, w gładki sposób sunąć po powierzchni lakieru, a na to pozwala właściwa ilość użytego lubrykantu. 

Po skończonym glinkowaniu na wybranej części samochodu, na przykład na masce czy na dachu, warto przyjrzeć się glince celem oceny jej stanu. Jeśli jest na niej sporo zanieczyszczeń, trzeba ją zagnieść na nowo - jednakże w taki sposób, aby podczas formowania zanieczyszczenia znajdowały się w jej środku.