Auto przewodnik na temat pracy LPG jako paliwa w Maruti Suzuki WagonR Duo

Udostępnij

Maruti Suzuki WagonR jest jednym z popularnych hatchbacków rodzimej firmy motoryzacyjnej, a samochód jest obecny na rynku krajowym od ponad dekady. Wysoki profil siedzenia, wzniosły linia dachu, wydajne osiągi na drodze, przestronne wnętrza i wielki obszar bagażowy są główne powody WagonR do nagrywania humongous sprzedaży od momentu powstania. Ten hatchback był prezentowany w różnych wykończeniach i wariantach, a Maruti Suzuki WagonR Duo jest jednym z nich. Ta wersja samochodu była wyposażona w standardowy silnik benzynowy o pojemności 1,1 litra wraz z zestawem LPG jako alternatywnym paliwem.

Działanie lpg jako paliwa w Maruti Suzuki WagonR Duo

LPG

Maruti Suzuki WagonR Duo został wprowadzony na rynek w 2006 roku, ale przed tym wariantem, WagonR stał się już popularnym hatchbackiem dla potencjalnych nabywców. Ten model LPG samochodu został wyposażony w standardowy 1,1-litrowy silnik typu FC, który zazwyczaj jest obrotowym młynem typu wankla. Ten silnik o pojemności 1061 cm3 był wspomagany przez wielopunktowy system wtrysku paliwa (MPFI). Produkował on moc 60 KM i moment obrotowy 80 Nm. W trybie benzynowym, samochód dostarczył przebieg 15.3Kmpl. Silnik benzynowy był wspomagany przez zestaw LPG z butlą o wadze 28 kg zamontowaną w części bagażnika samochodu. W trybie LPG, zapewniał on 15 km na Kg.

We wnętrzu Maruti Suzuki WagonR Duo znajdowała się podstawowa konsola z prostymi elementami sterującymi, dzięki którym jazda była komfortowa. Samochód był wyposażony we wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, przyzwoitą klimatyzację i firmowy zestaw stereo. Na desce rozdzielczej lub obok dźwigni zmiany biegów, a czasem nawet za kierownicą, znajdował się przełącznik LPG. Działał on w następujący sposób:

  • z chwilą naciśnięcia przycisku przez kierowcę, do układu spalania silnika uwalniany jest gaz ziemny.
  • Podstawowa funkcjonalność LPG polega na pracy na zasadzie rozprężania i spalania. Kiedy LPG zostaje zapalony w komorze spalania samochodu, zaczyna się rozprężać i ostatecznie popycha tłoki, które są połączone z wałem korbowym.
  • Proces ten z kolei obraca wał korbowy i popycha rozszerzenie skrzyni biegów w samochodzie. Pedał przyspieszenia pomaga w regulacji przepływu paliwa, które wspomaga spalanie, do wejścia do systemu.

Praca paliwa LPG jest bardzo podobna do zwykłych typów paliwa, z tym wyjątkiem, że pierwszy wykorzystuje spalanie gazu do napędzania samochodu, podczas gdy drugi wykorzystuje do tego samo paliwo płynne.

Istnieją zazwyczaj 4 składniki, które obsługują paliwo LPG w samochodzie i są to mianowicie - butla LPG, zawór wlewu paliwa, elementy silnika oraz wskaźnik paliwa i przełącznik. Zbiorniki samochodowe LPG są mocniej zbudowane niż zwykłe zbiorniki na benzynę i olej napędowy. Są one w większości wyposażone w zawory zabezpieczające przed przepełnieniem, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla pasażerów. Cylinder występuje w różnych pojemnościach i zazwyczaj montowany jest w bagażniku samochodu. Elementy silnika zasilanego LPG są wspomagane przez przewody paliwowe, wtryskiwacze gazu, elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) oraz parowniki. Panuje przekonanie, że ten rodzaj paliwa szkodzi ogólnym osiągom samochodu, ale eksperci są innego zdania. Zgodnie twierdzą oni, że silniki nowej generacji typu MPFI są znacznie bardziej niezawodne i w żadnym wypadku nie pozwalają na obniżenie osiągów.