Istnieją pewne drobne części, o których właściciele samochodów nigdy nie myślą, ale które mogą naprawdę pogorszyć właściwości jezdne samochodu. Jedną z nich jest tuleja wahacza.
Tuleja wahacza jest montowana po stronie ramy pojazdu na wahaczu. Wahacz znajduje się w przedniej części zawieszenia, czyli w miejscu, w którym obracają się przednie koła. Tuleję tę można również znaleźć w tylnej części wielu samochodów - w zależności od typu zawieszenia.
W tym artykule omówimy objawy uszkodzonych tulei wahaczy, ich położenie, funkcje oraz koszt wymiany, jeśli konieczna jest wymiana tulei. Oto krótkie omówienie typowych objawów:
Najczęstszym objawem słabych tulei wahaczy jest utrata stabilności samochodu przy wyższych prędkościach. Można również zauważyć takie objawy, jak nierównomierne zużycie opon lub drżenie układu kierowniczego. W niektórych przypadkach może również wystąpić drganie kierownicy.
Istnieje kilka różnych objawów, które mogą świadczyć o nieprawidłowym działaniu tulei wahacza w samochodzie. Można zauważyć różnicę w komforcie jazdy i kierowania, ale mogą wystąpić inne problemy w zależności od stopnia uszkodzenia tulei wahacza.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonej tulei wahacza.
Spis treści pokaż Objawy złej tulei wahacza 1. Spadł poziom stabilności samochodu 2. Nierównomierne zużycie opon 3. Kierownica drży 4. Zmniejsza się skuteczność hamowania 5. Kierownica wibruje. Funkcja tulei wahacza Umiejscowienie tulei wahacza Koszt wymiany tulei wahaczaZła Tuleja Wahacza Objawy
1. Spadek stabilności samochodu
Jeśli tuleja wahacza ulegnie uszkodzeniu, poczujesz spadek stabilności podczas jazdy. Dzieje się tak dlatego, że tuleja wahacza utrzymuje wahacz, zapewniając dużą stabilność. Podczas jazdy można przejechać po wielu przedmiotach na drodze, od małych kamieni po inne przedmioty, które leżą płasko. Jeśli samochód przewróci się na gruz, nie będzie wpadał w drgania.
Tuleje wahaczy pomagają wytłumić drgania powstałe w wyniku tego zdarzenia, co umożliwia komfortową jazdę. Jeśli tuleje wahaczy są zużyte, podczas jazdy mogą być słyszalne odgłosy stukania, zwłaszcza podczas zawracania, co sprawia, że jazda staje się nieprzyjemna.
2. Nierównomierne zużycie opon
Ponieważ tuleja wahacza utrzymuje dwie metalowe tuleje w ładnym i szczelnym położeniu, po zużyciu tuleje mają niewielki luz, ponieważ poruszają się i wibrują podczas jazdy.
Ponieważ wahacz jest połączony z kołami za pomocą zewnętrznej tulei, ruch wahacza może utrudniać pracę kół, przez co mają one mniejszy kontakt z nawierzchnią niż druga strona, co prowadzi do nierównomiernego zużycia przednich opon.
3. Drżenie układu kierowniczego
Jak wspomniano wcześniej, podczas przyspieszania z martwego punktu można zauważyć, że układ kierowniczy jest chybotliwy, a przód samochodu ma tendencję do drżenia i wibracji, gdy samochód skręca ze znaczną prędkością lub naciska się na hamulce. Wynika to z faktu, że tuleja wahacza ma zbyt duży luz i nie utrzymuje koła we właściwym położeniu.
4. Odczuwalne jest pogorszenie skuteczności hamowania.
Chociaż tuleje wahaczy nie mają bezpośredniego połączenia z układem hamulcowym, mają wpływ na hamowanie pojazdu. Jeśli tuleje wahaczy w samochodzie uległy uszkodzeniu, hamowanie może nie być mocno zaburzone, ale czasami może stać się niestabilne, tak że przód samochodu odbija się od podłoża na skutek bezwładności, gdy samochód próbuje się zatrzymać.
Może to powodować dalsze problemy w przyszłości, a dodatkowe wibracje, które powoduje, mogą spowodować poluzowanie lub nawet oderwanie się innych części.
5. Wibracje kierownicy
Układ kierowniczy jest połączony z kołami, które są połączone z zawieszeniem za pomocą wahaczy, co tworzy bezpośrednie połączenie między kierownicą a wahaczami.
Jeśli kierownica ma tendencję do drgań podczas skręcania lub hamowania, winne mogą być słabe tuleje wahaczy, ponieważ nie łagodzą one niewielkich drgań występujących podczas skręcania i kierowania pojazdem.
Funkcja tulei wahacza
Tuleja wahacza stanowi połączenie pomiędzy zawieszeniem a ramą pojazdu. Istnieją dwa rodzaje wahaczy: górny wahacz i dolny wahacz z boczną tuleją gumową. Ta gumowa tuleja osłania dwie metalowe części tworzące połączenie, aby mogły się stykać bez wzajemnego uszkadzania.
Guma nie tylko spełnia tę funkcję, ale także tłumi drgania samochodu wywołane wstrząsami i niewielkimi uderzeniami. Działanie gumy, która zmiękcza i pochłania drgania, jest lepsze niż sprężyn, biorąc pod uwagę jej położenie.
Tuleja gumowa zapewnia także smarowanie części, ponieważ często zawiera smar zmniejszający tarcie. Metalowa tuleja wychodząca z wnętrza zawieszenia jest połączona z ramą pojazdu za pomocą centralnego drążka. Zewnętrzna tuleja jest połączona z kołami na obu końcach, dzięki czemu obie tuleje mogą poruszać się niezależnie od siebie. Z tego powodu tuleja wahacza i wahacz są narażone na duże naprężenia podczas ruchu i obrotu samochodu. Z czasem te tuleje stają się twarde i zaczynają pękać, co może powodować pewne problemy.
Położenie tulei wahacza
Tuleja wahacza znajduje się na wahaczu, przykręcona od strony ramy pojazdu.
Wahacz jest ramieniem znajdującym się u dołu zawieszenia w zawieszeniu przednim. Jeśli masz napęd na 4 koła, możesz go również znaleźć w tylnym zawieszeniu, w zależności od typu zawieszenia.
Koszt wymiany tulei wahacza
Średni koszt wymiany tulei wahacza wynosi od 120 do 600 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów pracy. Tuleja wahacza kosztuje od 20 do 100 dolarów, a koszt robocizny od 100 do 500 dolarów.
W niektórych modelach samochodów nie można wymienić tulei wahacza oddzielnie. Trzeba wymienić cały wahacz, co może spowodować, że koszt części jest znacznie wyższy.
Wymiana tulei wahacza lub nawet samego wahacza nie jest trudna, zwłaszcza jeśli masz trochę wiedzy o samochodach i ich zawieszeniach. Wahacze nie pękają tak często jak ich tuleje, a jeśli jest to możliwe, warto wymienić tylko tuleję.
Jeśli nie należysz do osób, które znają się na samodzielnej naprawie samochodu, możesz oddać samochód do mechanika w celu naprawy.
Zaleca się natychmiastową wymianę tulei wahaczy, ponieważ wszelkie opóźnienia w naprawie mogą spowodować dodatkowe zużycie zawieszenia i innych części.