Czy Tesle mają silniki?

Udostępnij

Tesla jest jednym z najbardziej znanych pojazdów elektrycznych na drogach, a firma istnieje od 2003 roku. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak działa Tesla? Na przykład, czy Tesle mają silniki? Jak skonfigurowany jest ten pojazd elektryczny?

W tym przewodniku przyglądamy się bliżej typom silników, w jakie wyposażone są Tesle. Omawiamy również, czy w ofercie Tesli znajduje się typowa skrzynia biegów. Analizujemy także korzyści płynące z zastosowania silnika prądu zmiennego.

Spis treści show Czy Tesle mają silniki? Gdzie jest silnik Tesli? Czy Tesle mają skrzynie biegów? Jakie są zalety silnika prądu zmiennego? 1. Zwiększony moment obrotowy 2. Większa sprawność 3. Kompaktowy rozmiar Tesla a hybrydy

Czy Tesle mają silniki?

W pojazdach Tesli nie ma tradycyjnych silników spalinowych. Są produkowane z silnikami elektrycznymi, które wykorzystują baterie wielokrotnego ładowania. W modelach z napędem na tylne koła silnik elektryczny znajduje się nad tylną osią, natomiast w modelach z napędem na wszystkie koła inny silnik umieszczony jest między przednimi kołami.

Aby naładować pojazd Tesla, musi on być podłączony do odpowiedniego złącza. Czas potrzebny do naładowania Tesli zależy od modelu i rodzaju ładowarki, z której korzystasz.

Choć Tesla wygląda jak przeciętny samochód, nie jest zbudowana w sposób podobny do tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Zamiast tego w tych samochodach elektrycznych zastosowano zupełnie inną konfigurację.

RELATED: Jak długo trwa ładowanie Tesli? (120v, 240v i 480v)

Gdzie jest silnik Tesli?

Jeśli kiedykolwiek zajrzałeś pod maskę Tesli, wiesz, że nie ma tam silnika. Co więcej, nie usłyszysz tradycyjnych dźwięków silnika spalinowego. W przypadku silnika zasilanego gazem lub olejem napędowym słyszysz mnóstwo hałasu i wiesz, że silnik pracuje, ale nie jest tak w przypadku pojazdów Tesla EV.

Pod maską Tesli znajdziesz dodatkową przestrzeń ładunkową, ponieważ nie ma tam silnika, który musiałby robić za miejsce. Samochód Tesla nie ma silnika zasilanego gazem, ale jest napędzany silnikiem elektrycznym lub kilkoma silnikami zasilanymi z akumulatorów.

Na każdej osi znajduje się silnik, który jest napędzany. Jeśli posiadasz Teslę z napędem na tylną oś, silnik znajduje się na tylnej osi, dzięki czemu może ją napędzać. W modelach z napędem na przednie koła silnik znajduje się na przedniej osi. Dodatkowo w Teslach z napędem na wszystkie koła silnik znajduje się na obu osiach, aby napędzać wszystkie koła.

Czy Tesle mają skrzynie biegów?

Tesla EV nie ma tradycyjnej skrzyni biegów. Zamiast tego silnik elektryczny otrzymuje od Ciebie sygnał, aby zacząć się obracać. Taka konstrukcja pozwala na natychmiastowe przekazywanie momentu obrotowego bezpośrednio do kół samochodu.

Silniki elektryczne nie czekają na normalny proces spalania, który spowodowałby obrócenie skrzyni biegów. Po obróceniu skrzyni biegów następuje aktywacja wału napędowego, co ostatecznie przekłada się na moc dla kół.

W Tesli cały ruch odbywa się natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. Tesla EV i wiele innych modeli korzysta z jednobiegowej przekładni automatycznej. Taka konfiguracja jest niezbędna, aby wykorzystać moment obrotowy pochodzący z silnika elektrycznego i przekazać go do każdego z odpowiednich kół.

Bez silnika zasilanego gazem Tesla może przyspieszać szybciej niż większość samochodów na drogach. Wynika to po części z konfiguracji silnika elektrycznego. Choć prędkość maksymalna w modelach Tesli może nie być porównywalna, w tych pojazdach elektrycznych ruszasz z miejsca szybciej niż w tradycyjnych samochodach napędzanych gazem. Wszystko to dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu, który uzyskuje się dzięki prostej skrzyni biegów połączonej z silnikiem elektrycznym.

Co ciekawe, silniki elektryczne Tesli są silnikami prądu przemiennego, a nie stałego. Skrót AC oznacza prąd zmienny, a DC - prąd stały. Dlaczego więc Tesla zdecydowała się na zastosowanie silników AC zamiast DC? Przyjrzyjmy się bliżej zaletom tego rozwiązania.

Korzyści z zastosowania silnika prądu zmiennego?

1. Większy moment obrotowy

Omówiliśmy już, jak duży moment obrotowy możesz otrzymać od Tesli. Możesz jednak nie zdawać sobie sprawy z tego, o ile więcej go wytwarza.

Dzięki silnikowi prądu zmiennego możesz uzyskać większy moment obrotowy w porównaniu z silnikiem o porównywalnej wielkości. Dzięki tej dodatkowej mocy możesz jechać szybciej i rozpędzać się od startu znacznie szybciej niż przeciętny samochód zasilany gazem.

2. Większa wydajność

Prowadząc samochód elektryczny, zawsze zastanawiasz się, jak zwiększyć jego wydajność. W końcu, gdy podczas jazdy marnuje się cenny zasięg, trzeba szukać ładowarki i robić sobie przerwę wcześniej, niż się planowało.

Dlatego tak dobrze, że Tesla wykorzystuje silniki prądu zmiennego. Są one bardziej wydajne, co pozwala Ci oszczędzać kilometry. Ponadto, silnik prądu zmiennego generuje stały poziom mocy, co zwiększa stabilność podczas jazdy z większą prędkością.

3. Niewielkie rozmiary

Rozmiar silnika prądu zmiennego w stosunku do mocy jest znacznie lepszy niż w przypadku silnika prądu stałego. Z tego powodu, stosując silnik prądu zmiennego, można znacznie zmniejszyć masę Tesli.

Mniejsza masa to także mniejsze obciążenie dla sprawności. Dodatkowo, do umieszczenia silnika potrzeba mniej miejsca, co również jest zaletą.

Tesla a hybrydy

Wiele osób myli Teslę EV z pojazdem hybrydowym, ale to nie to samo. W rzeczywistości pojazdy Tesla nie mają w ogóle silnika napędzanego gazem, podczas gdy hybryda ma. Oczywiście, hybrydę można podłączyć do kompatybilnych modeli, ale pozwala to uzyskać jedynie niewielki zasięg, który równoważy silnik zasilany gazem.

RELATED: Hybryda a napęd elektryczny a napęd plug-in - różnice (i który jest lepszy)?

W przypadku hybrydy nie będziesz w stanie przejechać setek kilometrów na zasilaniu akumulatorowym, głównie dlatego, że nie ma wystarczająco dużo miejsca, aby dodać cały niezbędny sprzęt ze standardowym silnikiem i skrzynią biegów. Zamiast tego, hybryda ma zapewniać zasilanie elektryczne na krótszych dystansach, co czyni ją świetnym rozwiązaniem do jazdy w terenie miejskim.

Ponadto modele hybrydowe mogą być produkowane w różnych formatach. Można wybrać model, który nie wymaga podłączania do prądu lub taki, który to robi. Obecnie na drogach jeździ znacznie więcej samochodów hybrydowych niż elektrycznych, choć w przyszłości sytuacja ta będzie się zmieniać, ponieważ coraz więcej producentów samochodów inwestuje w technologię pojazdów elektrycznych.